Selecteer een pagina

Spreken voor een groep is voor veel mensen niet de allergrootste hobby. Volgens mij is het niet zo erg zoals de Amerikanen ons doen geloven; dat spreken in het openbaar grotere angst oproept dan de dood. Volgens Seinfeld ben je dan bij een speech op een begrafenis beter af in de kist dan op het podiumpje ernaast!

Feit is wel dat presenteren stress oproept, ook al heb je je tot in den treure voorbereid. Nu is het niet een angstaanjagend publiek of de ondoorgrondelijke inhoud van jouw verhaal maar vaak jouw eigen gedachten.

“Ik vergeet vast de helft van mijn verhaal, ze zijn vast niet geïnteresseerd, straks gaan ze moeilijke vragen stellen, ik krijg een black out.”

Deze gedachten roepen emoties bij jou op die direct effect op jouw lijf hebben. Al die reacties hebben zijn weerslag in jouw presentatie. Je gaat stotteren, sneller praten of je bent zo met jezelf bezig dat je geen oog hebt voor jouw toehoorders.

Dit ABC gaat je helpen je meer ontspannen te voelen als je toch jouw budgetten moet presenteren of met jouw ideeën beslissers wilt beïnvloeden.

Ademhaling reguleren.

Jouw ademhaling is een geweldig instrument, die je altijd bij je hebt. Als je zenuwachtig wordt heb je de neiging om hoger en oppervlakkiger adem te halen. Dit is handig in situaties waarin je moet vechten of vluchten maar niet tijdens een presentatie. Het effect is dat je letterlijk en figuurlijk verkrampt. Als zangeres heb je je ademhaling hard nodig dus online zangschool legt het wat mij betreft het beste uit hoe je een buikademhaling voor elkaar krijgt en je met jouw ademhalen je hartslag weer op een acceptabel niveau krijgt.

Tom Hofman heeft een ademhalingstechniek uitgedacht waarmee je extreme controle krijgt over je eigen lijf. Bij RTL Late Night laat hij zien hoe.

Belemmerende gedachten niet zo serieus nemen.

Zodra je je eigen gedachten gelooft, zoals: “Zij weten er vast meer van dan ik” of “Straks val ik door de mand” dan gaat jouw reptielenbrein onmiddellijk met jou op de loop en voel je de neiging om te vechten, vluchten of te bevriezen.

Wat zijn de gedachten die jou op hol brengen? Daag ze eens uit door jezelf de volgende vragen te stellen: “Helpt het mij om zo te denken?”, “Is het werkelijk waar wat ik denk?”, “Wat is het ergste wat mij kan overkomen?”.

Als je dat gedaan hebt kun je wellicht een helpende gedachte bedenken zoals: ”Ik ben benieuwd welke vragen ze mij gaan stellen, ik heb genoeg informatie voor ze”, of “ Ik heb mij er in verdiept en neem de meest actuele informatie mee dus weet altijd meer dan zij.” of” Ik ben heel erg benieuwd wat zij er van vinden”.

Confronteer jezelf met jouw gevoelens van stress en accepteer dat ze er zijn.

Gezonde stress is zelfs goed, je bent lekker allert en scherp. Maar als het te veel wordt is het net als met drijfzand: hoe harder je trappelt hoe dieper je er in weg zakt. Zo ook met emoties en stress, hoe harder we het weg willen duwen, de lastiger het is in de hand te houden. Met Mindfulness kun je leren wat milder voor jezelf te zijn. Oefen jezelf met dit filmpje in de 3 minuten ademruimte bij stress.

Stel dat je nog iets meer ontspanning nodig hebt, dan is dit een fijn filmpje, deze duurt echter een half uur.

Tot slot: zorg natuurlijk dat je jezelf goed hebt voorbereid en bovenal zorg dat je het met plezier doet. Of omdat je het onderwerp zelf erg interessant vind, of omdat je de ander graag wilt overtuigen. Dan rest alleen nog maar het te doen, veel te doen!

Veel plezier met vlieguren maken.